Niedawno pisałam o podsumowaniu roku 2021 w branży luksusowej. Nadszedł czas, żeby powiedzieć nieco o wyzwaniach na 2022 rok. Jakie trendy możemy zaobserwować na rynku, co się zmienia, jakie czekają nas wyzwania i jak się na nie przygotować, żeby z sukcesem rozwijać biznes w tym segmencie rynku.
1. DOMESTIC LUXURY
W branży luksusowej pojawiło się nowe określenie – „domestic luxury”. To skutek pandemii. Mniej podróżujemy, a wcześniej wiele zakupów marek luksusowych dokonywanych było właśnie przez podróżujących. Wyjeżdżamy, ale mniej za granicę a raczej lokalnie. Odkrywamy na nowo bliższe nam okolice, hotele, restauracje, ale też lokalne marki, które chętniej wspieramy.
2. POLARYZACJA RYNKU
Obecna sytuacja ekonomiczna tworzy znakomite warunki do polaryzacji rynku. Co to oznacza? Bogaci będą stawali się coraz bogatsi, biedni – biedniejsi. Silne firmy – silniejsze, a mniejsi gracze mogą nawet wypaść z rynku. Dlatego ważna jest szybka adaptacja do realiów rynkowych, poszukiwanie nowych grup odbiorców, nowych miejsc sprzedaży, łączenie sił – i tutaj markom polecam różnego rodzaju partnerstwa, współprace czy rozwijanie dystrybucji.
3. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
O zrównoważonym rozwoju mówi się już od dłuższego czasu. Nie chodzi o mydlenie oczu ale o wprowadzenie zmian, które będą zdecydowane, w pełni transparentne i faktycznie będą miały wpływ na poprawę środowiska, warunków pracy czy cyrkularność produktów. Uważam, że odpowiedzialność powinna być po stronie firm, nie tylko konsumentów, a przynajmniej to nie na nich ta odpowiedzialność powinna zostać zepchnięta. Na szczęście coraz więcej się o tym mówi i wiele nowych marek stara się być prawdziwie „clean”. Konsumenci zaczynają już oczekiwać takiego podejścia od marek, są bardziej świadomi i sprawdzają. Tylko czy potrzebne nam te kolejne nowe marki? Mam nadzieję, że te marki będą szły w stronę slow fashion czy slow beauty i tak też zawsze kieruję swoich klientów.
4. PASZPORTY PRODUKTOWE
Wszyscy już słyszeliśmy o paszportach covidowych a czy znany jest już termin paszportów produktowych? Z pandemią nie ma to co prawda nic wspólnego, pomysł pojawił się już znacznie wcześniej, jednak coraz głośniej się o nim mówi – to śledzenie produktów, możliwość sprawdzenia ich autentyczności. Zwłaszcza w przypadku marek luksusowych, które chyba od zawsze walczyły z podrabianiem. Jeśli faktycznie firmy zaczną korzystać z tego rozwiązania – może to być pewien przełom na rynku i nowy standard.
5. LOGISTYKA
Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzą się nie tylko marki luksusowe, to logistyka – przerwane łańcuchy dostaw, opóźnienia. Już teraz widać, że samochody używane potrafią być droższe od tych nowych (bo spadła ich dostępność). To oczywiście skutki pandemii, zamykanych fabryk, opóźnień w produkcji. Zwłaszcza przy popularnym modelu dystrybucji „just in time”, jeśli tylko jeden element zawodzi, mamy efekt domina, a na jego końcu brak dostępności produktu, niezadowolonego klienta ale też wzrosty cen. Takie koszty ktoś będzie musiał pokryć – albo firmy albo konsumenci.
6. BLISKOŚĆ ONLINE
Dla marek z wyższej półki, wciąż ważny będzie rozwój w digitalu. Według ekspertów ten kanał pozwoli na największe możliwości wzrostu marek. Co to oznacza w praktyce? Docieranie do młodszych grup odbiorców, angażowanie ich, prowadzenie działań, które o czymś mówią a nie tylko prezentują nowe produkty, pełna transparentność, autentyczność i bliskość (w rozumieniu komunikacyjnym czy też dystrybucyjnym).
CO W ZWIĄZKU Z TYM?
Jak widzisz, na rynku obserwujemy kilka znaczących trendów, które będą sprzyjały lokalnym markom z wyższej półki. Umiejętne prowadzenie działań online oraz zrównoważone podejście do prowadzenia biznesu to w 2022 roku klucz do sukcesu, a nawet konieczność. Dzięki temu, marka może być bardziej autentyczna, transparentna, być bliżej konsumenta, odpowiadać na jego potrzeby ale też wartości, jakimi on się kieruje. Mam nadzieję, że taka też będzie Twoja marka.
Jeśli czujesz, że potrzebna Ci pomoc specjalisty przy tworzeniu marki, biznesplanu czy strategii marketingowej – zapraszam do kontaktu. Tutaj możesz sprawdzić czym mogę się zająć w ramach strategii dla Twojej marki a tutaj dowiesz się więcej na temat indywidualnych konsultacji. Z miłą chęcią pomogę. Zawsze możesz też napisać na: dominika@marketingpremium.pl. Do usłyszenia!
Nie przegap kolejnego wpisu. Zapisz się do mojego newslettera! Przy okazji otrzymasz darmowy przewodnik „Marketing Premium, 15 kroków do sukcesu” ze wskazówkami i ćwiczeniami.