
Według raportu firmy konsultingowej Bain & Company globalny rynek luksusowy w 2022 osiągnął solidny wzrost. Eksperci uważają, że rok 2023 przyniesie dalsze jego wzmocnienie i odporność na recesję. Nie od dziś wiadomo, że rynek dóbr luksusowych, skierowany do zamożniejszych odbiorców, jest jednocześnie bardziej odporny na gorsze warunki makroekonomiczne. Co dokładnie może przynieść rok 2023 w branży luksusowej? Jakie możemy zaobserwować trendy? Wybrałam dla Was kilka najistotniejszych wraz z rekomendacjami jak najlepiej działać w tym roku w swoim biznesie i na co zwrócić szczególną uwagę. Korzystajcie!
1. GLOBALNY RYNEK DÓBR LUKSUSOWYCH ODPORNY NA KRYZYS EKONOMICZNY
W pandemicznym 2020 roku, światowy rynek dóbr luksusowych, podobnie jak wiele branż, zanotował spektakularne spadki (ponad 30%), jednak już w 2021 zdążył się odbudować, a w 2022 według szacunków konsultantów z Bain & Company, rynek ten zaskoczył wszystkich dalszymi wzrostami rzędu 20% (rok do roku) i osiągnął wartość ponad 1,4 biliona €. Co ciekawe, nieco lepiej radzą sobie dobra produktowe, niż te oparte o usługi czy doświadczenia (rozwój tych drugich uzależniony jest od odbudowy rynku turystycznego i podróży służbowych). Ze wszystkich segmentów, jedynie branża hotelarska i rejsowa nie powróciły do poziomu sprzed pandemii.
Pomimo przewidywanej recesji i pogarszających się wskaźników ekonomicznych, przewiduje się, że jednak rynek dóbr luksusowych pozostanie odporny na kryzys, a nawet będzie kontynuował tendencję wzrostową. Dlaczego tak się dzieje? Odbiorcami tego rynku są osoby majętne, a ich sytuacja finansowa jest również bardziej „odporna” na kryzysy. Dodatkowo, materialne dobra luksusowe traktowane są również jako inwestycja, co zwiększa ich atrakcyjność w niepewnych czasach. Widać to zwłaszcza w segmencie zegarków, które najwyraźniej stały się nowym obiektem pożądania: sprzedaż wzrosła o ponad 22%, dzięki zainteresowaniu topowymi modelami. Wysokie wzrosty przyniosła też sprzedaż zegarków w drugim obiegu.
Jakie więc są prognozy rynkowe na 2023? Bain przewiduje 2 scenariusze: wzrost 3-5% oraz bardziej pozytywny rzędu 6-8% (w zależności od tego jak szybko odbuduje się rynek w Chinach oraz jak dobrze USA i Europa będą sobie radziły z ekonomicznymi przeciwnościami. Z kolei do 2030 roku rynek dóbr luksusowych może wzrosnąć nawet o 50%. Z ciekawostek – eksperci zwracają wyraźną uwagę na rozpędzający się rynek w Indiach, którego wzrosty wyraźnie się wyróżniają (może powiększyć się nawet 3,5-krotnie do 2030 roku!).
2. RYNEK EUROPEJSKI ODBUDOWAŁ SIĘ DO POZIOMU Z 2019 ROKU
Rynek dóbr luksusowych w Europie zdołał się już odbudować do poziomu sprzed pandemii. Głównie dzięki popytowi lokalnemu (rok temu pisałam nawet o zjawisku „domestic luxury” jako jednym z wiodących trendów na 2022 rok). Ponadto, rynek wzmocnił się także dzięki zakupom zagranicznych turystów – głównie z USA oraz Bliskiego Wschodu.
3. PRZEWIDYWANE WZROSTY W POLSCE
Według portalu Statista.com, rynek personalnych dóbr luksusowych osiągnie w 2023 roku wartość ponad 7 mld złotych oraz wzrost na poziomie ponad 20%. Zgodnie z danymi, największą kategorię wśród personalnych dóbr luksusowych stanowią prestiżowe kosmetyki oraz perfumy. Nie jest tutaj jednak wliczona największa kategoria czyli samochody (która w Polsce stanowi aż 60% rynku dóbr luksusowych i to od niej zależą wszelkie fluktuacje). Z kolei, według raportów z poprzednich lat – w Polsce stale rośnie liczba osób dobrze zarabiających oraz zamożnych i nawet w czasach kryzysów ekonomicznych nasz rynek całkiem dobrze sobie radził.
4. CORAZ WIĘKSZA BAZA KLIENTÓW
Z roku na rok, liczba osób korzystających z dóbr luksusowych na świecie się zwiększa. Szacuje się, że w 2022 ta „baza klientów” obejmowała 400 milionów osób. Natomiast do 2030 roku może ona wzrosnąć nawet do 500 milionów. Okazuje się więc, że poza pozyskiwaniem nowych klientów (np. wśród wchodzących do tego segmentu Millenialsów czy osób z Generacji Z), dużo ważniejsze okaże się zarządzanie obecnym klientem czy tzw. VIC (very important client). Co ciekawe (i ważne!) to właśnie generacje Y i Z w 2022 roku były „odpowiedzialne” za cały wzrost rynku. Na horyzoncie jest również Generacja Alpha, która prawdopodobnie rozpocznie swoje „wejście” do kategorii luksusowej dużo wcześniej niż Millenialsi (w wieku 15 lat vs. 18-20).
5. E-COMMERCE SIĘ UMACNIA
Szacuje się, że do 2025 roku, 25% globalnej sprzedaży dóbr luksusowych odbywać się będzie online. Marki z wyższej półki skalują swoje przychody np. poprzez obecność na platformach multibrandowych, takich jak Farfetch czy polskie Modivo. Obecność w takich miejscach przybliża marki do konsumenta! W 2022 roku globalna sprzedaż online wzrosła równomiernie do rynku i plasuje się na poziomie 21%. Według ekspertów ten poziom zaczyna się powoli „normalizować”, chociaż przewidywane są dalsze wzrosty udziału tego kanału w globalnej sprzedaży – nawet do 32-34%.
6. PROFITOWOŚĆ IDZIE W DÓŁ
Pomimo faktu, iż rynek się umacnia i jest zdecydowanie bardziej odporny na zawirowania ekonomiczne, wyraźnie widać niższą produktywność biznesów. Średnia marża w tej branży spadła do poziomu ok. 19-21%. Z jednej strony, rynek ten korzysta z podniesionych cen i częstszego wykorzystywania własnych (i bardziej marżowych) kanałów sprzedaży, jednak wzrosty kosztów energii czy pracowników powodują, że ostateczny wynik biznesowy jest nieco gorszy. Do tego dochodzi zwiększona potrzeba (i chęć) ciągłych inwestycji w operacyjne transformacje, zabezpieczenie przyszłych wzrostów czy technologię.
7. DRUGI OBIEG WCIĄŻ W MODZIE
Już od kilku lat w modzie jest trend na luksusowe towary z drugiej ręki. W grudniu 2022 Rolex wystartował z własnym programem odsprzedaży używanych zegarków marki, które otrzymały certyfikat autentyczności. Niektórzy specjaliści przewidują, że w niedalekiej przyszłości wiele marek wydzieli w swoich butikach strefę dla produktów marki z drugiego obiegu. Od dłuższego czasu popularne są również platformy, takie jak The RealReal czy Vestiaire Collective.
8. EKO-ŚWIADOMOŚĆ W LUKSUSIE
Eko-świadomość to wiodący trend także w branży luksusowej. Według Forbes, ten sektor adaptuje się do zmian, zmieniając choćby strategie dostaw by redukować ślad węglowy. Business Wire raportuje, że już 60% konsumentów bierze pod uwagę zrównoważony rozwój jako kryterium wyboru. Zjawisko widoczne jest również w trendach podróżniczych i to zarówno po stronie podróżujących jak i dostawców usług.
Źródła:
- Bain-Altagamma Luxury Goods Worldwide Market Study (November 2022 edition)
- Businessinsider.com
- Forbes.com
- Mediaboom.com
- Statista.com
WNIOSKI
Z analizy danych oraz obserwacji trendów, można wywnioskować, że branża luksusowa będzie sobie radziła dobrze, nawet mimo gospodarczych turbulencji. Wciąż na znaczeniu zyskuje online, zrównoważone podejście oraz umiejętność dotarcia do młodszych pokoleń, które coraz wcześniej wchodzą w kategorię marek z wyższej półki. To wszystko nie oznacza jednak, że sytuacja na rynku nie będzie wyzwaniem. Wręcz przeciwnie – zyska ten, kto będzie w stanie najlepiej adaptować się do zmian, zarządzać bazą aktualnych klientów, szukać okazji do wzrostu ale też precyzyjnie trafiać do klientów premium, których sytuacja finansowa nie jest tak podatna na kryzysy. Część zakupów na rynku dóbr luksusowych będzie miała charakter inwestycyjny – co również jest szansą w przypadku ponadczasowych marek i produktów, a zwłaszcza w obszarze sztuki czy nieruchomości.
CZAS DZIAŁAĆ!
Jeśli chcesz z sukcesem działać na rynku w 2023 lub stworzyć od zera swoją markę – zapraszam do kontaktu. Pomagam firmom z sektora premium i luksusowego tworzyć marki, produkty i prowadzić działania marketingowe. Tutaj możesz sprawdzić czym mogę się zająć w ramach strategii dla Twojej marki a tutaj dowiesz się więcej na temat indywidualnych konsultacji. Z miłą chęcią pomogę. Zawsze możesz też napisać na: dominika@marketingpremium.pl. Do usłyszenia!
Jeśli chcesz być na bieżąco z wiadomościami z rynku dóbr luksusowych – zapisz się do mojego newslettera! Przy okazji otrzymasz darmowy przewodnik „Marketing Premium, 15 kroków do sukcesu” ze wskazówkami i ćwiczeniami.