Od 2016 roku organizowana jest w Polsce konferencja Polish Luxury Market Summit. Pierwsze wydarzenie w naszym kraju, poświęcone w pełni tematyce dóbr luksusowych. Nasz rodzimy rynek się rozwija, nic więc dziwnego, że pojawia się coraz więcej inicjatyw, które mają na celu szerzenie wiedzy w zakresie rynku, biznesu i marketingu marek z wyższej półki. Pojawiają się więc wydarzenia, nowe tytuły magazynów (jak chociaż L’Officiel oraz polska edycja Vogue’a zapowiedziana na 2018 rok) oraz publikacje w mediach. Cieszę się, że blog MarketingPremium.pl również jest częścią tych zmian.
POLISH LUXURY MARKET SUMMIT 2017, 2. EDYCJA.
Tegoroczna edycja “The Future” poświęcona była tematyce przyszłości rynku dóbr luksusowych w Polsce. Pojawiły się również światowe trendy w komunikacji i sprzedaży oraz współpraca marek luksusowych ze środowiskiem kultury. Swoją wiedzę przekazywali eksperci z dziedziny dóbr luksusowych oraz przedstawiciele firm m. in. BMW czy Christian Dior.
OBRAZ ZAMOŻNEGO KONSUMENTA W POLSCE
Podczas konferencji zaprezentowano wyniki badania polskich affluentów, przeprowadzonego przez LuxHub (jednostkę w Havas Media Group, dedykowaną komunikacji marek luksusowych). Badanie objęło m. in. Sposób spędzania wolnego czasu, korzystanie z mediów, stosunek do luksusu, luksusowych marek oraz czynniki decydujące o wyborze tego segmentu. Okazuje się, że polscy affluenci coraz bardziej przypominają zachodnie klasy wyższe, natomiast ważniejszymi czynnikami niż samo posiadanie luksusowego produktu są wartości niematerialne, w tym doświadczanie. Sam produkt natomiast jest gwarancją dobrej jakości.
PRZYSZŁOŚĆ MAREK LUKSUSOWYCH
Anna Szubrycht, właścicielka Chic Being, przedstawiła światowe trendy, w tym zachowania konsumentów na rynku dóbr luksusowych. Według niej „Luksus zmienia swoją definicję i jest teraz bardziej związany z byciem niż z posiadaniem”, co potwierdził również Thomas Drevet z Christian Dior z Dubaju w odniesieniu do doświadczenia zakupowego: „ Luksus nadal wymaga bezpośredniego kontaktu z wymagającym konsumentem, dlatego marki będą inwestować w swoje własne salony sprzedaży, nie pomijając jednak kanału online”.
Jeśli chodzi o kanał online, podczas konferencji poświęcono cały panel dyskusyjny na temat Social Mediów – reprezentanci marek premium podkreślali, jak ważny jest to obecnie kanał – nie tylko ze względu na wymianę doświadczeń czy budowanie wizerunku ale także samą sprzedaż produktów i usług. Nie zabrakło również tematów związanych z aspektami prawnymi oraz wspieraniem kultury przez marki luksusowe.
Organizatorem wydarzenia jest agencja ESSE Media specjalizującą się w marketingu dóbr luksusowych i wydającą cykliczny przewodnik Book of Luxury.
Takie wydarzenia jak Luxury Market Summit są w Polsce potrzebne, ponieważ rynek dóbr luksusowych rośnie w naszym kraju dwucyfrowo, prognozy na kolejne lata również są bardzo optymistyczne, pojawiają się nowe marki zagraniczne, poszerza się także grupa rodzimych projektantów. Również polski konsument staje się coraz bardziej zamożny (i wymagający), marki powinny więc stosować odpowiednie działania, żeby tych klientów pozyskiwać i utrzymać – a te są inne (często dokładnie odwrotne) niż w przypadku marketingu tradycyjnego. Dlatego warto dzielić się wiedzą i coraz bardziej popularyzować ją w Polsce.