Bardzo często pytacie mnie o książki związane z zarządzaniem markami luksusowymi. Prawda jest taka, że nie ma ich na rynku wiele, a zwłaszcza w języku polskim. W poniższym zestawieniu znajdziecie 10 pozycji, które warto wziąć pod uwagę. Dodam, że w kwestii aktualnych zmian rynkowych dużo lepiej sprawdzą się raporty, które wydawane są co roku (będzie też o nich wpis).
01. “The Luxury Strategy: Break the Rules of Marketing to Build Luxury Brands” JN Kapferer
Autora spokojnie można określić jako guru, jeśli chodzi o komunikację i zarządzanie markami luksusowymi. Ta pozycja to absolutny klasyk – nie może jej zabraknąć na półce marketera, zajmującego się markami z wyższej półki. Mamy tutaj opisane różnice między marką luksusową, premium oraz fashion. Znalazły się też antyprawa marketingu, czyli zasady przeciwne do tych stosowanych w przypadku marek masowych, a działające dla marek luksusowych. Jest też oczywiście całe spektrum dotyczące strategii oraz zarządzania marką.

02. “Kapferer on Luxury. How Luxury Brands Can Grow Yet Remain Rare” JN Kapferer
To pozycja tego samego autora ale nieco bardziej odnosząca się do zmieniającej się rzeczywistości. Porusza główne problemy i wyzwania marek luksusowych, związane ze zmianami w komunikacji, wpływem internetu, podróbkami, rosnącym zainteresowaniem ze strony konsumentów z Chin. Z jednej strony marki chcą się rozwijać i rosnąć, z drugiej – pozostać wyjątkowe. Jak to robić? W książce znajdziecie wiele odpowiedzi.

03. “Luxury Brand Management” Michel Chevalier
„Luxury Brand Management” wspominam z sentymentem, bo ta książka towarzyszyła mi jeszcze podczas pisania pracy magisterskiej. Bardzo się wtedy przydała. Jest tutaj dużo informacji o rynku, największych konglomeratach i firmach (choć w tej kwestii bardziej polecam aktualne raporty – będzie też o nich wpis). Jasno są też opisane działania, jakie marki z wyższej półki podejmują. Też pozycja-klasyk.

04. “Historia luksusu” Peter McNeil, Giorgio Riello
Czytałam tą książkę jeszcze w wersji angielskiej. Publikacja przeprowadza przez całą historię luksusu i tego co nim było kiedyś, jaka była jego rola społeczna, jak zmieniało się jego postrzeganie. Bardzo dużo ciekawostek i informacji, czasem zbyt szczegółowych, przez co książka robi się nużąca. Bardziej bym polecała jako źródło wiedzy dla studentów.

05. “Luksus. Dlaczego stracił blask” Dana Thomas.
To nie jest książka czysto teoretyczna – bardziej zajrzenie za kulisy luksusowego świata. Podróż razem z autorką i odkrywanie czym luksus był, jak się zmienia i jak ten świat wygląda dzisiaj, z jakimi problemami i zjawiskami mierzą się dziś firmy z tej branży. Ciekawa i dość lekka pozycja.

06. “Teoria klasy próżniaczej” Veblen Thorstein
Książka po raz pierwszy wydana w… 1899 roku, skupiająca się na zjawiskach socjologiczno-społeczno-ekonomicznych, konsumpcji na pokaz. Bardzo ciekawe rozważania, które mogą być aktualne aż do dzisiaj.

07. “Zachowania nabywców produktów luksusowych” Tomasz Sikora
To pozycja typowo teoretyczna dla poszukujących podstawowych informacji o samym pojęciu luksusu, zjawiskach dotyczących rynku oraz zachowań nabywców tych produktów. Bazowa wiedza na temat rynku dóbr luksusowych. Publikacja przydatna dla studentów. Z autorem tej książki przeprowadziłam wywiad o tym czym jest luksus.

08. „Zarządzanie Silną Marką” (rozdział „Zarys marketingu marek luksusowych” Tomasz Sikora)
Książka została napisana przez wykładowców Podyplomowego Studium Zarządzania Marką w Kolegium Gospodarki Światowej SGH w Warszawie. Ja czytałam akurat fragment poświęcony markom luksusowym, który poświęcony jest marketingowi tych właśnie marek i opisuje najważniejsze kwestie związane z tym tematem.

09. “Art branding” Igor Gałązkiewicz
Bardzo lubią tą pozycję, bo jest kopalnią wiedzy, zresztą jak wszystkie teksty tego autora, z którymi miałam styczność (np. w Monitor Magazine). Bardzo dużo przykładów z pogranicza marketingu i sztuki, choć ta pozycja ma jedną wadę – już się wyprzedała! Alternatywą może być „Projektowanie doświadczeń” tego samego autora dostępne w formie e-booka (choć osobiście jeszcze nie czytałam)

10. “Marketing Premium” Dominika Trawka
Nie mogłabym nie wspomnieć o swojej własnej książce, która wnosi coś nowego na rynek wydawniczy. Marki wpływają na nasze otoczenie, czy tego chcemy, czy nie. Warto więc zwracać uwagę na te działania, które wnoszą pozytywny aspekt do naszej kultury, społeczeństwa i życia codziennego, żeby żyło nam się lepiej i ciekawiej. Po prostu. W 12 rozdziałach przedstawiam różnorodne tematy i przykłady ich realizacji, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę. W sumie, w książce znalazło się ponad 50 przykładów konkretnych działań i kampanii, globalnych oraz polskich marek. Wśród opisanych tematów są między innymi: kooperacje marek, storytelling czy mindful luxury. Na okładce książki znalazła się wypowiedź Ireny Eris, której część idealnie odzwierciedla esencję książki: „Autorka w bardzo przystępnej formie pokazuje, w jaki sposób komunikują się marki z wyższej półki, a zaproszeni eksperci dzielą się cenną wiedzą na temat rynku. Dzięki temu łatwiej zrozumieć czym jest luksus i świadome dokonywanie wyborów nie tylko marketerom ale też samym konsumentom. Brakowało na rynku takiej publikacji!”. Nie zabrakło też wypowiedzi ekspertów, wywiadów oraz rozdziału na temat rynku. Więcej na ten temat książki w tym wpisie.
Oficjalna premiera i dostępność na półkach od 19.11 ale już teraz możecie zamawiać książkę w przedsprzedaży (-10%).
