Internet codziennie zalewa fala nowych artykułów, przekopiowanych notek prasowych, niekończących się godzin filmów i setki (tysięcy) informacji. Jak w tym wszystkim odnaleźć te, które nas najbardziej interesują, a jednocześnie są rzetelne i kompletne? Jeśli chodzi o branżę luksusową oraz marki – mam dla Was gotową listę raportów, po które warto sięgnąć w pierwszej kolejności. Pod kątem danych dotyczących rynku, taka forma jest nawet lepszym źródłem wiedzy niż np. książki branżowe, które po roku mogą okazać się mało aktualne. Tymczasem poniższe raporty pojawiają się, co roku, jako nowa edycja, pełna danych, wypowiedzi ekspertów, analiz, trendów i wskazówek na przyszłość. Miłego czytania!
- BrandZ „Top 100 most valuable global brands” (Millward Brown)
Zacznę od marek i ich wartości na rynku. Jeśli zastanawiasz się, jakie marki na świecie są najwyżej wycenianie – pomoże Ci właśnie ten raport. To ogromna skarbnica wiedzy dla każdego, kto na co dzień zajmuje się markami lub po prostu się nimi interesuje. Dlaczego ich wartość rośnie lub spada? Co na to wpływa? Jak to wygląda na różnych rynkach czy w różnych branżach? Raport dotyczy nie tylko marek luksusowych, aczkolwiek są one omawiane szerzej, jako osobna kategoria. W top 100 znalazły się tutaj 3 marki luksusowe, z czego najwyżej wyceniana jest marka Louis Vuitton (później Hermès i GUCCI). Najszybciej z kolei rośnie Chanel (+15%).
Najciekawszą częścią są trendy oraz wskazówki jak budować marki w najbliższym czasie, zwłaszcza, jeśli coraz mocniej zaznacza się obecność millenialsów. Do tego, znajdziecie tutaj komentarze ekspertów, co w całości stanowi bardzo aktualne kompendium wiedzy.
Widzę tutaj chyba tylko jeden „minus” – raport jest bardzo obszerny. To ponad 250 stron wiedzy, całkiem spora lektura, którą jednak warto przeczytać. Mi sprawiło to ogromną przyjemność, ponieważ widzę, że marki idą w dobrą stronę. Coraz częściej w budowaniu marki podkreśla się to, co wnosi do życia konsumentów, w jaki sposób je poprawia, jak odpowiada na potrzeby i prowadzi dialog. Co więcej, sami konsumenci wydają się być bardziej wrażliwi i wyedukowani, co przyczynia się do ich mądrzejszych wyborów. >>pełny raport
- „Best Global Brands” (Interbrands)
Ile badań, tyle wyników, czyli kolejne zestawienie największych marek na świecie, ale kolejność (a nawet pozycja lidera) i wartości „nieco” odmienne od poprzedniego. W czołowej 100 znajdziemy już np. osiem marek z branży luksusowej. Warto zerknąć, chociaż dla porównania. Marki luksusowe też przedstawiają się tutaj nieco inaczej. Oczywiście jest to kwestia odmiennej metodologii i podejścia. Sam raport skupia się głównie na temacie „Wzrost wartości marki = wzrost biznesu”. >>pełny raport
- „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” (KPMG)
To chyba jedyna (!) tego typu publikacja w Polsce. Nie dość, że o naszym rynku, to jeszcze po polsku. Ostatnia edycja (2015) skupia się głównie na temacie polskich marek premium i luksusowych. Chociaż jesteśmy jeszcze daleko w tyle za zachodnimi krajami, to jednak rynek z roku na rok rośnie, podobnie jak zamożność Polaków. Mamy naprawdę ogromny potencjał. Polskie marki premium i luksusowe też mają się dobrze nie tylko na rodzimym rynku, ale również na arenie międzynarodowej. >> pełny raport
- „Luxury goods worldwide” (Bain & Company)
Tutaj mamy pełen obraz rynku: jak duża jest branża luksusowa na świecie, ile stanowią poszczególne kategorie od ubrań i torebek na jachtach kończąc. Bardzo biznesowe analizy, liczby, wykresy i twarde dane – to właśnie tutaj znajdziecie. Co za tym idzie – sporo ciekawostek. Jak wygląda dystrybucja i zakupy on-line? W jakich miastach wydaje się najwięcej na produkty z wyższej półki oraz jakie nacje wydają najwięcej? Okazuje się, że np. Chińczycy jeszcze w 2000 roku stanowili zaledwie 1% konsumentów marek luksusowych, a teraz – prawie 30%! Natomiast większość zakupów w Europie to zakupy… turystów. Podstawowa wiedza w pigułce. >> pełny raport
- „Global powers of luxury goods” (Deloitte)
O tym, co kształtuje rynek dóbr luksusowych na świecie oraz jakie wyzwania czekają firmy i marki z tej branży w perspektywie najbliższych 5 lat (do 2020), dowiesz się właśnie z tego raportu. Jakie firmy luksusowe są największe? Tutaj również znajdziesz odpowiedź (top 100 firm na świecie). To nie to samo co marki, ponieważ firmy mogą mieć w swoim portfolio nawet kilkadziesiąt różnych marek. Regiony, kraje i segmenty również zostały uwzględnione w analizach, dzięki czemu dostajemy pełny obraz rynku – no, prawie, ponieważ analizy uwzględniają 100 największych firm. >> pełny raport
- The Luxury & Cosmetics Financial Factbook” (EY)
Zdecydowany nacisk w tym raporcie kładzie się na aspekt finansowy firm z branży luksusowej i kosmetycznej (zyski, przejęcia itp.), co może niektórych odstraszać. Jest też trochę wypowiedzi ekspertów o wyzwaniach dla branży (Chiny, szwajcarskie zegarki, digital). >> pełny raport
- „Billionaires” (PwC / UBS)
Nie można kształtować marek i tworzyć marketingowych strategii, nie znając konsumenta. Raport o wielkim bogactwie – skąd się wzięło, jak się rozwijało i jak pracują Ci, którzy je zdobyli. Oczywiście nie każdy miliarder lubuje się w markach luksusowych i też nie tylko tacy za te marki płacą, jednak warto się przyjrzeć tym, którzy zarabiają krocie i temu, co dalej dzieje się z takim majątkiem. >>pełny raport
WASZE OPINIE
Czy macie swoje źródła marketingowej, branżowej, reklamowej czy „luksusowej” wiedzy? Podzielcie się w komentarzu, bo myślę, że warto stworzyć tutaj listę, najbardziej przydatnych materiałów.