
Czas na podsumowanie maja w branży luksusowej. Jak co miesiąc zgromadziłam dla Was najistotniejsze informacje i wydarzenia. Ile się działo! Koronacja Karola III z wyjątkową symboliką, Met Gala, festiwal w Cannes – media rozpisywały się nie tylko na temat samych wydarzeń ale również najlepszych (i najgorszych) stylizacji… Premierę miał polski raport KPMG na temat rynku dóbr luksusowych w Polsce, który jednym słowem ma się dobrze – dziś tylko kilka słów na ten temat, ale na pewno pojawi się jeszcze osobny materiał w pełni poświęcony najważniejszym wnioskom z tego raportu. W tym wydaniu jeszcze: kolaboracja H&M x Mugler, wartość konglomeratu LVMH, i luksusowa moda cyrkularna. Miłej lektury!
1. KORONACJA KAROLA III
Niewątpliwie największym wydarzeniem w minionym miesiącu była koronacja Karola III. Czy z perspektywy dóbr luksusowych to wydarzenie ma znaczenie? Owszem – symboliczne, choć warto dodać, że za dawnych czasów to tylko członkowie dworów i rodzin królewskich na takie dobra mogli sobie pozwolić. Podczas ceremonii mogliśmy zauważyć wiele symbolicznych elementów, jak choćby korona Świętego Edwarda, zdobiona 444 szlachetnymi kamieniami czy berło królewskie pochodzące z 1661 roku z największym na świecie brylantem (Wielka Gwiazda Afryki), karoca, która „towarzyszy” wszystkim koronacjom od 1831 roku. Królowa pojawiła się w jedwabnej sukni projektu Bruce’a Oldfielda, który od wielu lat tworzy kreacje dla monarchów, stylizację dopełniła biżuteria z królewskich archiwów – diamentowy naszyjnik, który podczas swojej koronacji miała sama królowa Elżbieta II. Z kolei księżna Kate pojawiła się na uroczystości w spektakularnej ozdobie z kwiatowym motywem, przygotowanym przez dom mody Alexander McQueen i Jess Collet, a jedwabny strój z wyhaftowaną różą, ostem, narcyzem i koniczyną symbolizowały narody zjednoczone w ramach Wielkiej Brytanii, do tego diamentowe kolczyki należące do księżnej Diany i naszyjnik z kolekcji Elżbiety II.
Linki do artykułów:
2. CYRKULARNY LUKSUS
Czy w luksusie też jest miejsce na cyrkularność? Oczywiście! Zwłaszcza, że produkty marek z wyższej półki od lat krążą również w drugim obiegu, a nawet traktowane są jako dobra inwestycyjne. Marka GUCCI znalazła się wśród top 5 światowych liderów (razem z markami: Patagonia, Levi’s, The North Face, OVS) oraz na czele zestawienia marek luksusowych najbardziej dbających o cyrkularność. Kolejne marki w tym raporcie to: Coach, Burberry, Moncler oraz Louis Vuitton. Jakie inicjatywy wykazuje marka Gucci, żeby zasłużyć na takie miano? Warto wspomnieć choćby projekt „Circular Hub” promujący obieg zamknięty we włoskim łańcuchu dostaw czy współpracę z platformą The RealReal wspierającą sprzedaż używanych produktów (na podstawie Kearney’s Circular Fashion Index). Więcej TUTAJ.
3. LUKSUS W POLSCE ODPORNY NA KRYZYS
Według najnowszego raportu KPMG rynek dóbr luksusowych w Polsce jest odporny na kryzys. Wartość rynku w 2022 roku osiągnęła rekordową wartość 37 mld zł, co oznacza wzrost o 19%, a wartość prawie wszystkich segmentów (poza hotelami i SPA) przewyższyła wartości sprzed pandemii. Już ponad 2 mln Polaków zarabia powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie (osoby określane jako dobrze zarabiające), rośnie też liczba osób bogatych (zarobki powyżej 20 tys. zł/mc), bardzo bogatych oraz tych z aktywami powyżej miliona dolarów (100 tys. osób). / dane z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”
4. MET GALA: NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE W ŚWIECIE MODY
Met Gala to coroczna impreza charytatywna, na rzecz nowojorskiego Instytutu Kostiumów (Metropolitan Museum of Art). W branży uznana za najważniejsze wydarzenie w świecie mody. Organizatorką wydarzenia jest Anna Wintour – redaktorka naczelna amerykańskiego Vogue’a, bilety wstępu potrafią kosztować 50 tysięcy dolarów (a miejsca przy stolikach $300 tys.). Chętnych jednak nie brakuje a event dostępny jest tylko dla zaproszonych gości. Tematem przewodnim tegorocznej imprezy (oraz wystawy tematycznej) była twórczość Karla Lagerfelda. Uwagę mediów przykuwają zawsze kreacje gwiazd. Zaproszeni goście swoimi kreacjami nawiązywali do twórczości Lagerfelda czy jego projektów tworzonych m. in. dla marki Chanel. Nicole Kidman pojawiła się w archiwalnej sukni Chanel, w której wystąpiła w reklamie kultowego zapachu Chanel N°5 w 2004 roku, Kristen Steward pojawiła się w smokingu, a Dua Lipa w ślubnej kreacji Chanel z 1992 roku. Tradycyjnie gala odbywa się zawsze w pierwszy poniedziałek maja. Więcej TUTAJ.
5. LVMH WARTE PONAD 500 MLD $
Według Bloomberg, Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) czyli największy konglomerat luksusowy, przekroczył wartość rynkową 500 mld dolarów. Tym samym stał się pierwszą w historii europejską firmą z tak wysokim wynikiem. Do tej grupy należą m. in. marki: Fendi, Dior czy Louis Vuitton. Więcej TUTAJ.
6. KOLEKCJA H&M X MUGLER
Sieciówka H&M weszła w kolejną kolaborację z luksusowym domem mody. Tym razem był to francuski dom mody Mugler. Marki stworzyły wspólną kolekcję, o której zrobiło się głośno, jeszcze przed startem dzięki influencerom i celebrytom zaangażowanym w kampanię. Efekt? Wielkie wyczekiwanie i kolejki przed sklepami w dniu startu sprzedaży kolekcji, która rozeszła się w błyskawicznym tempie… Pełny artykuł.
7. 76. FESTIWAL FILMOWY W CANNES
Zakończył się 76. Festiwal Filmowy w Cannes, który poza filmowymi emocjami, przyciąga również uwagę świata mody (podobnie jak Oscary czy Met Gala). Złota Palma powędrowała do „Anatomie d’une chute” w reżyserii Justine Triet, a na słynnym czerwonym dywanie pojawiły się najważniejsze osobistości kina. Jeśli interesują Was stylizacje gwiazd z tego wydarzenia: znajdziecie je w zestawieniu Vogue’a.
ŹRÓDŁA:
- Business of Fashion
- Time
- Vogue Business
- Vogue Polska
- Fashion Biznes
- KPMG
BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
Jeśli chcesz być na bieżąco z wiadomościami z rynku dóbr luksusowych – zapisz się do mojego newslettera! Przy okazji otrzymasz darmowy przewodnik „Marketing Premium, 15 kroków do sukcesu” ze wskazówkami i ćwiczeniami. Śledź moje konto na Instagramie – tam znajdziesz najwięcej dodatkowych treści.