Super Bowl, czyli rozgrywki futbolu amerykańskiego (NFL) to nie tylko wielkie wydarzenie sportowe. Od lat jest to również święto reklamy – spot emitowany podczas finału kosztuje ok. 5 mln dolarów. Mimo tak wysokiej ceny, chętnych marek nie brakuje, a poziom reklam jest na najwyższym poziomie. Wybrałam dla Was najciekawsze moim zdaniem przykłady, chociaż równie dobrze tytuł tego wpisu mógłby brzmieć „Najlepsze reklamy samochodów”, bo tych znalazło się tutaj najwięcej. Poza tą kategorią typowych marek luksusowych jest tutaj niewiele – tak naprawdę jedynym przykładem jest Tiffany & Co. Nie ma się co dziwić, w końcu Super Bowl jest raczej widowiskiem masowym i „męskim”. Przyznam też szczerze, że jestem nieco zawiedziona – oczekiwałam wielu emocji po tych produkcjach, a tymczasem znalazłam wiele przykładów, które na siłę chcą się wyróżniać. Oczywiście są też perełki i te właśnie znajdziecie w moim zestawieniu.
MERCEDES-BENZ „EASY DRIVER” I PETER FONDA
Mercedes świętuje 50. urodziny Mercedes-AMG, czyli samochodów w wersji sportowej. Spot „Easy Driver” wyreżyserowali sami bracia Coen. Zabrali nas w świat motocyklistów, bójek i podróży Route 66, a swój epizod zagrał również legendarny Peter Fonda, odtwórca głównej roli i jeden ze scenarzystów filmu „Easy Rider” („Swobodny jeździec” 1969 r.). Pojawiła się również piosenka znana właśnie z tego filmu, czyli „Born to Be Wild”. Powrót do klasyków.
https://www.youtube.com/watch?v=BvHFM8c7cPM
AUDI “DAUTHER”, #DRIVEPROGRESS
Audi swoim spotem porusza temat nierówności płac, prowadząc bardzo ciekawą i poruszającą narrację. Ojciec zastanawia się, jak wytłumaczy córce, że pomimo swoich zdolności i inteligencji, może w przyszłości nie zostać tak samo wynagrodzona jak mężczyźni. Jest tutaj jednak nadzieja na zmianę i swoim przekazem #DriveProgress firma podkreśla, że stosuje zasadę równych płac. Słuszna sprawa i doskonała realizacja – mój faworyt.
BUDWAISER “BORN THE HARD WAY”
To produkcja, na miarę hollywoodzkiego kina, wokół której narosło sporo kontrowersji. Mimo, że producenci podkreślają, że przekaz nie jest polityczny, wielu doszukuje się tutaj sprzeciwu wobec nowej polityki migracyjnej prezydenta Trumpa. To nie jest reklama – to jest opowieść. Budwaiser wykorzystuje w swojej produkcji mit założycielski, to znaczy, że narracja objaśnia początki działalności firmy – w tym przypadku chodzi o powstanie koncernu Anheuser-Busch i narodziny marki Budwaiser.
FORD “GO FURTHER”
Bardzo przyjemny spot. Ford pokazuje, że nikt nie lubi utknąć w miejscu, a marka swoimi innowacyjnymi produktami pomaga nam iść dalej, promując swoje produkty takie jak: samochody elektryczne, ride i bike sharing czy zaawansowane sterowanie pojazdem.
LEXUS “MAN AND MACHINE”
Luksusowa marka samochodów Lexus w tym roku zaprezentowała spot „Man and Machine”, angażując w swoją produkcję tancerza Charles’a Lil’ Buck Riley’a. „Maszyny nie mają emocji, ale istnieją takie, które je wyzwalają”. Muszę przyznać, że ostanie realizacje Lexusa są bardzo hipnotyzujące.
TIFFANY & CO. LADY GAGA
Lady Gaga była gwiazdą wieczoru – podczas przerwy finału to właśnie ona uświetniła wieczór swoim show. W błyszczącym stroju od Versace zaśpiewała „God Bless America” na dachu stadionu w Houston, po czym dosłownie latając nad sceną wykonała swoje największe hity. Co więcej, wokalistka została twarzą legendarnej, luksusowej marki Tiffany & Co., która w tym roku po raz pierwszy zdecydowała się na pokazanie swojej reklamy w ramach Super Bowl.
WOW. Amazing.@ladygaga's #PepsiHalftime Show! ?#SB51 https://t.co/z9vCKRBKkC
— NFL (@NFL) February 6, 2017
GOOGLE HOME
Czym jest Google Home? To rewolucja w zarządzaniu domem, produkt z przyszłości, który przy pomocy głośnika, mikrofonu i Internetu pozwala na puszczanie muzyki, pytanie o informacje czy plan dnia oraz sterowanie urządzeniami i oświetleniem domu. Reklama nie wymienia tych wszystkich cudownych funkcji, tylko pokazuje ich zastosowanie w codziennych sytuacjach, dlatego dociera do naszych potrzeb, a wręcz je kreuje, pokazując styl życia i emocje, które nam towarzyszą.
HYUNDAI „A BETTER SUPER BOWL”
Polski akcent w tegorocznym Super Bowl ze względu na miejsce akcji: bazę militarną w Żaganiu, gdzie stacjonują amerykańscy żołnierze. Kilkoro z nich zaproszono do specjalnych namiotów, gdzie przy pomocy kamer 360° oglądali swoje rodziny podczas finału Super Bowl prosto ze stadionu. Mało tego – wszystko zostało nakręcone podczas gry i wyemitowane w pierwszym slocie reklamowym po finale.
WIX „CHEZ FELIX”
Kolejny film-superprodukcja, tym razem mamy kino akcji z Jasonem Stathamem i Gal Gadot. Wix.com to platforma do darmowego tworzenia stron internetowych. Sama marka jest już znana ze swoich reklam i często pojawia się w zestawieniach tych najlepszych, natomiast najnowszy spot obejrzało już prawie 5 milionów osób.
TURKISH AIRLINES MORGAN FREEMAN „WIDEN YOUR WORLD”
Turkish Airlines to linia, która często pojawia się wśród najlepszych na świecie. W tym roku zaangażowała w swoje działania Morgana Freemana, który prowadzi narrację spotu, przekonując nas do poszerzania swojego świata.