Czytam ten raport co roku – od studiów (to już tak długo, że nawet dokładnie nie pamiętam ile lat już minęło :)) To raport KPMG o rynku dóbr luksusowych w Polsce. Niedawno pojawiła się edycja dotycząca roku 2018, a w niej (jak zwykle) świetlane prognozy i dwucyfrowe wzrosty! Polski rynek jest naprawdę wyjątkowy: bogacimy się – to nie ulega wątpliwości, ale też coraz więcej wydajemy na dobra luksusowe – co jest po prostu konsekwencją. Co to może dokładnie oznaczać dla rynku, a może też dla Twojej marki? Zebrałam dla Was najciekawsze i najważniejsze wnioski.
1. Bogacące się społeczeństwo
Nie od dziś wiadomo, że Polacy się bogacą. Nad Wisłą mamy obecnie najniższe od lat bezrobocie, nasz status majątkowy z roku na rok się poprawia. Potwierdzają to dane z badania. Zamożnych Polaków (z dochodem brutto powyżej 7,1 tys. PLN) może być w 2018 ponad 1,3 miliona, coraz więcej jest też osób zaliczanych do grona HNWI (high net worth individuals), czyli osób posiadających aktywa netto powyżej 1 mln dolarów. Takich osób jest w naszym kraju 62 tysiące. Jednak w porównaniu z takimi krajami jak Wielka Brytania, Niemcy czy Szwajcaria wypadamy dość blado. Gdyby porównać odsetek HNWI w Polsce jest on najniższy w porównaniu z krajami zachodnioeuropejskimi. Wynosi 0,16%, a np. w Szwajcarii 9% (czyli prawie co 10 osoba znajduje się w tym gronie)! W każdym razie tendencja jest w Polsce rosnąca, a to już dobry znak na przyszłość, zwłaszcza dla marek z wyższej półki.
2. Rosnący rynek
Podobnie jak w przypadku wzrostów dochodów konsumentów, pozytywny trend obserwujemy również w przypadku całego rynku dóbr luksusowych jak i jego poszczególnych kategorii. Po raz kolejny z rzędu rynek ten notuje dwucyfrowe wzrosty (prawie 14%) i jest szacowany na wartość 24 mld zł. Największe kategorie to samochody luksusowe oraz premium, odzież i dodatki i dalej na podobnym poziomie nieruchomości, alkohole oraz hotele. Z kolei najszybciej rosnącymi kategoriami są samochody oraz biżuteria i zegarki. Stosunkowo małą kategorią (choć również rosnącą) wydają się być kosmetyki i perfumy – te luksusowe stanowią zaledwie 3,6% całego rynku kosmetyków i perfum, a wartość kategorii w Polsce jest aż 17 razy mniejsza niż np. we Francji.
3. Świetlane prognozy
Według szacunków oraz opinii ekspertów z branży rynek dóbr luksusowych w Polsce będzie dalej się rozwijał – jego wartość może osiągnąć nawet 39 mld zł w 2023 roku (co oznacza wzrost o ponad 60%). Wzrosty są przewidywane we wszystkich kategoriach rynkowych. Dwucyfrowe dla samochodów, biżuterii i zegarków, prawie 10% dla alkoholi (średnie roczne stopy wzrostów).
4. Ciekawostki
Znalazłam w raporcie KPMG kilka ciekawostek, które powinny Was również zainteresować. Przykładowo, największe marki samochodów premium, czyli Mercedes, Audi oraz BMW odpowiadają za 66% tego ryku (ilościowo). Natomiast SUVy i crossovery notują najwyższe wzrosty. Najszybszy wzrost w kategorii luksusowych alkoholi notuje whisk(e)y (11%). Aż 80% kategorii zegarków stanowią zegarki męskie. Z kolei luksusowe perfumy to 60% kategorii luksusowych kosmetyków i perfum.
5. Co to wszystko oznacza?
To prawda, że wzrosty są obiecujące, trzeba jednak mieć na uwadze również fakt, że polski rynek jest wciąż stosunkowo niewielki. Daleko nam jeszcze do nadrobienia zachodnioeuropejskich rynków, choć wzrostowa tendencja jest obiecująca. Dla kogo? Dla wschodzących, rodzimych marek, które mogą dobrze wykorzystać ten moment (jeśli zrobią to umiejętnie); dla dużych marek, które już cieszą się sporą świadomością wśród konsumentów oraz dla znanych, światowych marek, których jeszcze w Polsce nie ma, ale ich wejście jest tylko kwestią czasu. Moim zdaniem, brakuje jeszcze na polskim rynku odpowiedniej wiedzy – ze strony konsumentów, ich świadomości i znajomości marek oraz ze strony firm w kwestii prowadzenia działań marketingowych i wykorzystywania rynkowych możliwości. Dlatego takie raporty jak KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” są dużym krokiem w stronę zrozumienia rynku i podstawową wiedzą, którą każda osoba pracująca w tej branży powinna znać. Pełny raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018.” znajdziecie tutaj, a poniżej jeszcze infografikę stworzoną przez KPMG.
A Wy jak postrzegacie rynek dóbr luksusowych w Polsce i jego rozwój? Jestem bardzo ciekawa Waszych spostrzeżeń.
Artykuł powstał na podstawie raportu firmy KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018.”