PO CO MI TEN BLOG?

PO CO MI TEN BLOG?

W Polsce mogą już istnieć ponad 3 miliony blogów (bardzo trudno jest precyzyjnie określić tą liczbę), skąd więc decyzja o założeniu kolejnego? Dlaczego, po co, o czym i dla kogo? Przecież na pewno ktoś już o tym pisze!  Odpowiedź jest jednak bardzo prosta: wszystko bierze się z pasji.

JAK TO SIĘ WSZYSTKO ZACZĘŁO?

Cofnę się o dobrych kilka lat, kiedy to jeszcze na studiach ekonomicznych, pełna nadziei i światłych wizji, zastanawiałam się jaka świetlana przyszłość czeka na mnie później w korporacji. Większość znajomych wybierała kierunki finansowe, statystykę, stosunki międzynarodowe. Mi jednak ciągle czegoś brakowało – czegoś bardziej kreatywnego, inspirującego, emocjonalnego. Znalazłam to finalnie w marketingu: ciekawe case’y (analizy przypadków), znane marki, wspaniałe reklamy i kreacje (choć z drugiej strony chyba jeszcze więcej antyprzykładów, ale o tym może innym razem). Stwierdziłam, że to coś dla mnie: z jednej strony biznes, wyniki finansowe i strategie, a z drugiej realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość: reklamy, z którymi codziennie mamy do czynienia, produkty, które musimy mieć i marki, których pożądamy i na które odkładamy ostatnie zaoszczędzone pieniądze. To właśnie kwestia marketingu. W skrócie, to wszystkie działania, jakie firma bądź marka podejmuje na rynku (produkty, ceny, dystrybucja, reklama, współprace, promocje, public relations, opowiadanie historii etc.).

Ciekawiło mnie jak to się dzieje, że jedne marki są silne a drugie nie? Dlaczego, oferując podobne produkty, firmy spotykały się z bardzo różnym odzewem z rynku? Wiem, że dla wielu, to wszystko stanowi tylko marketingowy bełkot. Nie dla mnie! Uwierzcie mi, ale za każdym marketingowym działaniem kryją się (albo przynajmniej powinny): przemyślana strategia, wizja, misja, wartości i cele. Jak, w takim razie, robić to dobrze? Jest kilka teorii i przykładów, które można zaadaptować. Szybko jednak okazuje się, że kompletnie nie ma to zastosowania w przypadku marek z wyższej półki, a te intrygowały mnie najbardziej. Postanowiłam wziąć ten temat na tapetę, przeanalizować i opisać w pracy magisterskiej.

Zaczęłam więc czytać książki o budowaniu marek luksusowych, których było szczerze mówiąc niewiele, zwłaszcza w języku polskim. Pozostawały jeszcze raporty branżowe, wydawane przez największe firmy konsultingowe na świecie – bardzo przydatne, ale równocześnie w pełni poświęcone twardym danym (np. rynek wynosi tyle i tyle, urósł x procent, najszybciej w Chinach itd.). No to może jakieś branżowe blogi? W końcu to taki ciekawy temat. Zero! Ani jednego, polskiego, regularnie prowadzonego bloga o biznesie i budowaniu marek luksusowych. No to co? Wpadłam na genialny pomysł, że mogę być pierwsza! I założyłam bloga… 3 lata później 🙂

DECYZJA ZAPADŁA I CO DALEJ?

Tak, wiem, bardzo dużo czasu minęło od pierwszej myśli o blogu do faktycznego działania. Tak to już jest – wszystko potrzebuje „dojrzeć”. Pomysł, koncepcja, wizja, jak i sam autor. Nie od dzisiaj wiem, że perfekcjonizm to moja przypadłość, jednak odpowiedni moment i przygotowanie są ważne. Wiem, że teraz mogę sobie pozwolić na prowadzenie bloga i jego regularną aktualizację, a nie odstawienie całego przedsięwzięcia po miesiącu. Zależy mi na tym, żeby treści, jakie tutaj znajdziecie były jak najlepszej jakości, dopasowane tematycznie, odkrywcze, inspirujące i motywujące.

Marketing Premium jest w pełni poświęcony biznesowi i marketingowi marek z wyższej półki (premium i luksusowym). Tak, to jest nisza, doskonale o tym wiem, jednak jest całe mnóstwo tematów, jakie można tutaj poruszyć, przedyskutować czy odkryć, a moją misją jest edukować i udoskonalać branżę luksusową w Polsce i na świecie. Chcę, żeby działania marek premium były jak najlepsze – aspirujące i wysokiej jakości, co najmniej takiej, jak ich produkty. Sama, ciągle rozwijam swoją wiedzę, aktualnie w ramach kursu „Management of Fashion & Luxury Companies” (przygotowanym przez Uniwersytet Bocconi w Mediolanie).

Po co to wszystko? Uważam, że jest jeszcze sporo do zrobienia na naszym rynku, poczynając od gotowości polskiego konsumenta do zakupu marek premium po edukację osób zakładających swoje firmy, czy pracujących w międzynarodowych korporacjach. Rynek się rozwija i branża będzie musiała być gotowa na zmiany. Jeśli chodzi o świeżo upieczonych biznesmenów – bardzo często jest tak, że są to osoby z pomysłem, wizją lub po prostu artyści, którym ciężko poruszać się w biznesowych realiach.

DLACZEGO MARKI PREMIUM?

Co takiego jest w tych markach, że tak mnie pasjonują i będą tutaj głównym tematem? Dla mnie to temat rzeka, ale zajawię Wam kilka najważniejszych kwestii:

  • Wyjątkowa historia i dziedzictwo: każda marka, jaka przyjdzie Wam na myśl, gdy myślicie „luksusowa”, ma swoją bogatą i najczęściej dość długą historię. To zazwyczaj bardzo ciekawe opowieści związane z jakąś postacią, która przyczyniła się do powstania biznesu i jego rozwoju. Niekiedy, same te osoby, jak np. projektanci stają się prawdziwymi ikonami – jak na przykład Coco Chanel.
  • Wysoka jakość: coś, co bez względu na koniunkturę gospodarczą i kryzysy pozostaje bez zmian. Wysokie rzemiosło, rękodzieło i tradycja to prawdziwe DNA luksusowych produktów, ale nie tylko. Cała otoczka związana z samym produktem: opakowanie, wystrój sklepu, obsługa, a w końcu również komunikacja i reklama marek luksusowych, stoją na najwyższym poziomie.
  • Ograniczona dostępność: To właśnie tutaj widać największą różnicę w porównaniu do marek „tradycyjnych”. W przypadku tych z wyższej półki, niemałe znaczenie ma ograniczanie dystrybucji – udostępnianie produktów tylko w wybranych miejscach, co zwiększa jego pożądanie i elitarność. Dodatkowo, aspekt ceny jest nie mniej istotny – zwyczajnie, nie każdy może sobie pozwolić na wydatek rzędu kilkunastu tysięcy za torebkę. Jednak są tacy, którzy chętnie sobie ją kupią.

CO TUTAJ ZNAJDZIECIE?

Marketing Premium to blog o biznesie i marketingu marek luksusowych. To już wiemy. Nie oznacza to jednak zamknięcia się tylko w tym temacie. Jeśli coś spoza tej branży zwróci moją uwagę, chętnie się z Wami podzielę. Kampanie, książki, newsy, analizy biznesowe, trendy, inspiracje i wydarzenia to tylko część treści, jakie tutaj znajdziecie. Choć ambicje są bardzo wysokie, pamiętajcie, że to początki i z czasem będzie pojawiało się coraz więcej tematów. Więcej nie zdradzam – po prostu zaglądajcie regularnie i bądźcie częścią tego bloga i jego społeczności!

Proponuję, żebyście też napisali w komentarzach, z jakimi tematami chcielibyście się zapoznać? Na pewno coś da się z tym zrobić. Do dzieła! 🙂

Next Post:
Previous Post:
There are 2 comments for this article
  1. Ania at 19:08

    propozycje tematów:
    – polecane przez Ciebie książki z podstawami teoretycznymi (wiem, ze na polskim rynku jest z tym średnio, ale zawsze można sięgnąć po coś anglojęzycznego)
    – przykłady jak dobrze robić marketing, najchętniej z polskiego rynku
    – myślę też, że bardzo mało informacji jest o mierzeniu wyników w marketingu

    🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *