Luksusowe zegarki z Genewy. Marki, które warto znać.

Luksusowe zegarki to znak rozpoznawczy Szwajcarii (obok banków, czekolady, wina, sera i gór). Jako, że od 2 lat mieszkam w Genewie, postanowiłam się im przyjrzeć trochę bardziej. Dzisiaj przedstawiam marki, które mają swoje siedziby właśnie w Genewie, są jednak rozpoznawalne na całym świecie. Kilka udało mi się również odwiedzić i na żywo zobaczyć jak dokładnie wygląda proces produkcji (to naprawdę niezmiernie precyzyjna praca!).

O rynku luksusowych zegarków rozmawiałam z Peterem Stasem – CEO Frederique Constant (tutaj wywiad). Co ciekawe, marki wywodzące się z innych krajów, często produkują swoje czasomierze również w Szwajcarii, chwaląc się nawet znakiem „swiss made” (jak np. Calvin Klein, Chanel czy światowej klasy marka biżuteryjna Harry Winston). Wreszcie, są też marki biżuteryjne, które w swojej ofercie mają również zegarki – ale to już materiał na osobny wpis.

Alpina

Marka założona w 1883 roku siłą rzeczy stała się jednym z pionierów szwajcarskiego przemysłu zegarków, mając na koncie wiele opracowanych patentów oraz innowacji. Znana jest głównie z zegarków sportowych, które projektuje, rozwija i produkuje całościowo wewnątrz firmy. Legendarnym modelem był model Alpina 4, stworzony w 1938 roku. Dzisiaj marka ma w swojej ofercie przełomowy AlpinerX – smartwatch, który może być połączony z dedykowaną aplikacją. Znakiem rozpoznawczym jest czerwony trójkąt – choć w zależności od modelu, nieco się on zmienia. Misją marki jest tworzenie luksusowych zegarków sportowych, które sprawdzą się w wymagających warunkach – np. w Alpach. Alpina ma również ugruntowaną pozycję, jako dostawca zegarków dla profesjonalnych pilotów (modele Startimer).

Baume & Mercier

Założona jeszcze wcześniej, bo w 1830 roku firma Baume & Mercier od 1988 roku jest częścią konglomeratu Richemont. Początkowo założona przez braci w szwajcarskiej wiosce Le Bois, marka otworzyła się na rynki międzynarodowe dzięki otwarciu swojego oddziału w Londynie. W roku 1918, ówczesny dyrektor William Buame wraz ze swoim wspólnikiem Paulem Mercier stworzyli markę, którą znamy dzisiaj. Marka chwali się kilkoma sztandarowymi kolekcjami: Clifton, Classima, Hampton czy Clifton Club z modelami sportowymi, promowanymi przez tzw. „gentlesportsmen”. Warty uwagi jest też Clifton Club Shelby Cobra, który powstał w ramach inspiracji ikonicznym samochodem wyścigowym z lat 60.

Bovet 1822

Bovet to marka założona w 1822 roku przez Eduarda Bovet wraz z braćmi. Firma powstała głównie w celu handlowania zagarkami z Chinami, w których z czasem firma wypracowała praktycznie monopol. Jednak to rok 2001, kiedy Pascal Raffy zainwestował w firmę i stał się jej jedynym udziałowcem, był momentem przełomowym. Pascal to człowiek z długoterminową wizją i pomysłem. Dla tej marki charakterystyczne są zegarki kieszonkowe oraz ręcznie malowane, emaliowane tarcze.

Czapek & Cie

Franciszek Czapek był polskim emigrantem. Wspólnie z Antonim Patkiem stworzyli firmę w 1839 roku w Genewie, jednak po kilku latach zaczęli działać osobno, pozostając wciąż w tym samym biznesie. Czapek szybko stał się rozpoznawalny jako jeden z najlepszych zegarmistrzów XIX wieku, który swoje wyroby dostarczał na francuski dwór cesarski. W 1869 roku firma została zlikwidowana z nieznanych przyczyn, a w 2012 trzech niezależnych inwestorów reaktywowało markę.

Franck Muller

Tą manufakturę udało mi się odwiedzić, bo jest praktycznie po sąsiedzku. Zegarki tego producenta to już znacznie wyższy wydatek. Marka ma niecałe 30 lat, a już zdążyła sobie wyrobić globalny wizerunek, który pozwala na produkcję około 50 tysięcy sztuk rocznie. Marka znana jest m. in. z tego, że jeden z mechanizmów używany w zegarkach jest najbardziej skomplikowany na świecie – model Aeternitas składa się aż z 36 komplikacji, czyli funkcji zegarka innych niż wskazywanie godzin i minut. Tutaj warto wspomnieć o pojęciu „wielkich komplikacji”, które wywodzi się w Wielkiego Zegarmistrzostwa (Haute Horlogerie) i oznacza czasomierze, zawierające przynajmniej 3 komplikacje, z różnych grup, takich jak: odmierzanie czasu (stoper), astronomiczne (kalendarz) czy dźwiękowe.  Mnie bardzo jeszcze zaciekawiły modele Crazy Hours, czyli takie, które nie pokazują godzin zgodnie z „ruchem wskazówek zegara”, bo poszczególne cyfry oznaczające godziny są tutaj wymieszane – wskazówka godzinowa przeskakuje zatem co godzinę w zupełnie inne miejsce! Zegarki są też bardzo charakterystyczne – większość nie jest okrągła, tylko podłużna. Marka organizuje również swoje własne targi WPHH (World Presentation od Haute Horlogerie, gdzie prezentuje swoje premiery oraz gości światowej klasy gwiazdy, profesjonalistów z branży oraz dziennikarzy z całego świata.

Frederique Constant

Czasem dostaję pytania, jak stworzyć markę luksusową od zera. Na przykładzie Frederique Constant widać, że da się to zrobić! W ciągu 30 lat od założenia marka wyrosła na brand światowej klasy. Kluczem do sukcesu był produkt i jego cena, stworzone z myślą o tzw. dostępnym luksusie. W efekcie powstały zegarki, które są zegarkami bardzo klasycznymi, wykonanymi z jakościowych materiałów, a ich cena nie jest przerażająco wysoka (w porównaniu oczywiście z markami najdroższymi). Ambasadorką marki jest Gwyneth Paltrow. „Live your passion” to motto marki, które towarzyszyło jej założycielom (tutaj wywiad) od samych początków.

Patek Philippe

To prawdziwa światowa i wysoka półka, na dodatek z polskimi korzeniami. Zegarki Patek Philippe zaliczane są do najlepszych i najdroższych na świecie. Historia marki sięga roku 1839, kiedy to dwóch emigrantów z Polski – Antoni Patek oraz Franciszek Czapek założyli przedsiębiorstwo w Genewie. Po kilku latach Czapek założył własne przedsiębiorstwo, a Patek spotkał na swoje drodze francuskiego inżyniera Adriena Philippe, który opracowywał pionierskie mechanizmy. Marka już w XIX wieku odnosiła spektakularne sukcesy na światowych wystawach – m. in. w Londynie, a wśród jej klientów znalazły się takie osobistości jak: królowa brytyjska Wiktoria, książę Albert czy papież Pius IX. Jeden z zegarków, który niegdyś należał do bankiera Henry’ego Gravesa w 2014 roku na aukcji został kupiony za 24 mln dolarów. Ciekawą kolekcją jest ta, z ręcznie malowanymi i emaliowanymi tarczami – wyglądają jak małe dzieła sztuki. Część modeli jest też bogato wysadzana kamieniami. W Genewie znajduje się również muzeum z kolekcją ponad dwóch tysięcy czasomierzy – część poświęcona jest historii zegarków, a część marce Patek Philippe. Zdecydowanie warto odwiedzić! Ja z kolei jestem również fanką filmów z serii „Generations”, w których zegarki tej marki pokazane są jako przedmioty przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Raymond Weil

Raymond Weil w 1976 roku założył markę pod swoim nazwiskiem. Zegarki od tego niezależnego producenta to przede wszystkim połączenie luksusu i pasji do muzyki, która jest esencją brandu i od samych początków wpisana jest w DNA. Marka prowadząc swoje działania często wspiera środowisko muzyczne, a część kolekcji stworzono w kolaboracji z innymi markami jak np. z Marshallem (firmą zajmującą się produkcją akcesoriów i instrumentów muzycznych).

Roger Dubuis

Roger Dubuis to coś zwłaszcza dla fanów szybkich samochodów i wyszukanych rozwiązań. „Rarities” to możliwość stworzenia własnej wizji zegarka w oparciu o dostępne modele. Działania marki często skupiają się wokół wyścigów oraz współprac z markami samochodowymi (Lamborghini).

Rolex

Tej marki chyba nie trzeba nikomu przedstawiać (pisałam już kiedyś o sponsoringu i o samej marce również – tutaj). Firma została założona przez Hansa Wilsdorfa. Za marką mocno stoją historie, które na przestrzeni lat potwierdzały niezawodność tych zegarków oraz ich innowacyjne cechy. Takie jak wodoodporność (model Oyster był pierwszym wodoodpornym zegarkiem), którą marka udowodniła, dając zegarek pierwszej Brytyjce, która przepłynęła w nim kanał La Manche. Powiązań ze sportem jest zresztą więcej: golf, tenis, jeździectwo. Sami sportowcy, również ci aspirujący są często wspierani przez markę. Podobnie jak artyści. W ramach programu Rolex Mentor and Protégé firma łączy dobrze rokujących artystów z różnych dziedzin z mistrzami, którzy stają się ich mentorami.  Rolex angażuje swoich ambasadorów do dzielenia się swoimi historiami, w serii filmów „Every Rolex tells a story”

Tudor

Założona również przez Hansa Wilsdorfa marka Tudor, miała być bardziej przystępną alternatywą. Do dziś firma pozostaje siostrzanym biznesem dla Rolexa. Z czasem zegarki Tudor stały się znane zwłaszcza wśród zawodowych nurków i wojska. Markę wspiera David Beckham i Lady Gaga w kampanii #borntodare.

Vacheron Constantin

Vacheron Constantin to najstarsza na świecie manufaktura zegarków, która działa nieprzerwanie od 1755 roku. Założył ją Jean-Marc Vacheron, który był zegarmistrzem. Jednak to jego wnuk zaczął rozwijać firmę i sprzedaż na rynki zagraniczne. Kluczowe okazało się spotkanie z podróżnikiem François Constantin, który był autorem motta, używanego do dziś –„Rób wszystko lepiej, jeśli to możliwe. A możliwe jest zawsze”. Zegarki były doceniane przez wiele znanych osób oraz głowy państw. Ich właścicielami byli m. in. Napoleon Bonaparte, Pius XI, królowa Wiktoria czy księżna Diana.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Prowadzę pierwszy w Polsce blog o biznesie i marketingu marek luksusowych. Jestem również założycielką międzynarodowej firmy doradczej Luxury Consulting Online. Wcześniej byłam związana z jedną z największych firm kosmetycznych na świecie, teraz moją misją jest edukowanie i doskonalenie branży luksusowej oraz zachęcanie konsumentów do podejmowania świadomych wyborów. Blog znalazł się na liście Nadziei Blogosfery wg. "Rankingu Najbardziej Wpływowych Blogerów 2016" Jasona Hunta. Bardzo się cieszę, że tu jesteś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *