LUKSUS SUKCESU

LUKSUS SUKCESU

Człowiek sukcesu. Takiego określenia wielu marketerów używa do opisania target grupy marki, za którą są odpowiedzialni. Tylko kto to taki dokładnie jest, jakie ma potrzeby i czego oczekuje? I wreszcie, jak przekonać go do produktów luksusowych?

Nie da się jednoznacznie określić, czym jest sukces. Dla każdego będzie znaczył coś zupełnie innego. Wszystko zależy od perspektywy, życiowych doświadczeń i oczekiwań. Podobnie jest z człowiekiem sukcesu. Wiele marek pragnie mieć właśnie takich konsumentów i przypisuje tą charakterystykę swojej grupie docelowej. W marketingowym świecie najczęściej oznacza to osoby, którym udało się daleko zajść zawodowo, osiągnąć ponadprzeciętne zarobki, wypracować sobie pozycję i status społeczny. To osoby, które stać praktycznie na wszystko. Dlatego nie można sprzedawać im produktów, a trzeba postawić na doświadczenia. Zwłaszcza, jeśli mówimy o wyższej półce.

Zacznijmy od tego, dlaczego konsumenci decydują się na zakup dóbr luksusowych? Powody można podzielić na dwie główne grupy: osobiste i społeczne. Osobiste sprowadzają się do zaspokajania potrzeb dla własnej satysfakcji, bez oglądania się na innych. Osoby spełnione, o wysokiej sile nabywczej są w stanie zapłacić wyższą cenę za dodatkowe atuty, które oszczędzą czas, zapewnią wygodę, najwyższą jakość czy po prostu sprawią im przyjemność. A przyjemność to nic innego jak doświadczenia: marek, przedmiotów, usług, estetyki, designu etc. Afluenci w Polsce przyznają, że wolą doświadczenia a nie dobra materialne, natomiast luksusem jest dla nich czas.

Przyczyny społeczne to z kolei takie, które mają swoje źródło w potrzebie pokazania się innym. W przypadku osób, które mają poczucie osiągnięcia sukcesu, sprowadza się to do chęci podkreślenia swojego statusu, a czasem poczucie pewnego zobowiązania. „Skoro pełnię ważną rolę lub piastuję wysokie stanowisko, wypada mi również pokazać odpowiedni styl i dobry gust” – to miejsce na marki z wyższej półki, które pomogą ten cel osiągnąć. W Japonii na przykład torebka od Louis Vuitton uważana jest wręcz za symbol oznaczający, iż komuś dobrze się powodzi.    

Doświadczanie marki to również jeden z głównych trendów wśród najbardziej wartościowych marek na świecie. Liczy się pewne wyobrażenie, skojarzenia, pozytywne wspomnienia, tworzenie odpowiedniego obrazu w oczach konsumenta. To już nie aspiracje, ponieważ człowiek sukcesu, z zasady znajduje się już w miejscu, które chciał osiągnąć. Kluczowym więc będzie zaproponowanie doświadczeń, które zostaną zapamiętane na dłużej i wytworzą odpowiedni związek emocjonalny u konsumenta, czyli naszego człowieka sukcesu. Tylko czy on zorientuje się, że to właśnie do niego mówimy?

Komentarz w skróconej wersji ukazał się w magazynie Marketing w Praktyce nr 02/2018

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Prowadzę pierwszy w Polsce blog o biznesie i marketingu marek luksusowych. Jestem również założycielką międzynarodowej firmy doradczej Luxury Consulting Online. Wcześniej byłam związana z jedną z największych firm kosmetycznych na świecie, teraz moją misją jest edukowanie i doskonalenie branży luksusowej oraz zachęcanie konsumentów do podejmowania świadomych wyborów. Blog znalazł się na liście Nadziei Blogosfery wg. "Rankingu Najbardziej Wpływowych Blogerów 2016" Jasona Hunta. Bardzo się cieszę, że tu jesteś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *